Ir o contido principal

Comunicado do ICOM España relativo aos actos vandálicos padecidos polos museos

Logo ICOM España

O Comité Executivo do Consello Internacional de museos, ICOM España, solidarízase co Museo do Prado e con todos os museos que sufriron actos de vandalismo baixo supostas reivindicacións contra o cambio climático. Condenamos esas accións que só son vandalismo contra un patrimonio que é de toda a comunidade, e que ademais alteran o normal desenvolvemento dun museo, dando unha falsa imaxe de espazos inseguros e institucións insolidarias.

Realizar esas accións atacando os museos está moi afastado da verdade, e mostra un descoñecemento absoluto de que as institucións museísticas desde hai anos están firmemente comprometidas na loita contra o cambio climático. A propia definición de museo aprobada na Asemblea Xeral Extraordinaria celebrada no marco da 26ª Conferencia Xeral de ICOM (Praga, República Checa, agosto de 2022) demóstrao: "Un museo é unha institución sen ánimo de lucro, permanente e ao servizo da sociedade, que investiga, colecciona, conserva, interpreta e exhibe o patrimonio material e inmaterial. Abertos ao público, accesibles e inclusivos, os museos fomentan a diversidade e a sostibilidade. Coa participación das comunidades, os museos operan e comunican ética e profesionalmente, ofrecendo experiencias variadas para a educación, o goce, a reflexión e o intercambio de coñecementos".

Xa desde a Conferencia Xeral de Kyoto 2019 estableceuse que a sostibilidade tiña que transformarse en concepto reitor do funcionamento do amplo universo museístico. Así, ICOM é membro da Rede do Patrimonio Climático (CHN), unha rede voluntaria e de apoio mutuo comprometida coa loita contra o cambio climático e a realización das ambicións do Acordo de París mediante a mobilización das comunidades da arte, a cultura e o patrimonio cun Plan de Acción 2022-24; e no proxecto Reimagining Museums for Climate Action, que aspira a un cambio radical nos museos para abordar a crise climática. Tamén a COP26, Conferencia das Nacións Unidas sobre o Cambio Climático de 2021, tivo unha presenza sen precedentes da cultura e dos museos para tratar este tema.

A loita contra o cambio climático non pode separarse da loita contra as desigualdades, tanto sociais como económicas. Nese marco, a igualdade social, o empoderamento e a inclusión das comunidades locais son fundamentais para garantir unha transición que non deixe a ninguén atrás, implicando a todos os membros da sociedade na loita contra o cambio climático; e é este un dos ámbitos nos que a cultura e os museos desempeñan un papel fundamental, con numerosos exemplos de museos que tomaron a iniciativa e están a liderar o sector co seu exemplo. Por suposto, os museos tamén poden contribuír directamente reducindo as súas emisións de carbono e alcanzando o nivel cero, e aquí tamén hai diversos exemplos de museos innovadores en todo o mundo.

Ligazóns